gezocht

  • J

    Als organist (jarenlang ervaring) heb ik af en toe wat tijd over om een dienst te begeleiden. ( ger.bond,chr.ger,herv.conf) in het midden van het land ( A,foort en omstreken). Wie weet wat? Orgel moet wel wat te bieden hebben.

  • Jan Marten de Vries

    Beste J,

    Het is, dunkt mij, zinvol om je diploma's en bevoegdheid te vermelden. Jarenlange ervaring zegt in dit verband vaak niets.

  • Marieke

    ook onzin natuurlijk. Hier biedt zich iemand aan met jarenlange ervaring, die zal toch heus wel wat in huis hebben. Altijd dat gezwaai met diploma's……….

  • K.C. den Breejen

    Helemaal mee eens !

    Klaas C. den Breejen

  • Jos Beijer

    Ik niet!

    Jos

  • Jan Marten de Vries

    Kijk, dat misschien een groot deel van de argeloze kerkgangers denkt, dat een diploma er niet toe doet…

    Natuurlijk, ik ben de eerste die zal zeggen, dat een diploma lang niet alles is, dat je er dan nog niet bent en dan pas na jarenlange ervaring kunt zeggen: ik geloof dat ik e.e.a. wel vaardig kan, maar ik merk elke zondag nog honderden momenten op, waar ik het beter had gekund…..

    Er is wel een ongelofelijk verschil tussen iemand die na een KM-diploma jarenlange ervaring heeft en iemand die jarenlange ervaring heeft, maar ondertussen nog steeds geen diploma heeft weten te behalen.

    Ik neem aan dat iedereen het met mij eens is, dat je statistisch de meeste kans loopt een goed kerkmusicus in de eerstgenoemde groep aan te teffen en de goedbedoelende, maar niet bruikbare kneus onder de laatste groep.

    Wat niet wil zeggen, dat in de laatstgenoemde groep alleen maar kneuzen zitten, noch in de eerste alleen maar topmuzikanten. Ik weet zelfs een aantal voorbeelden van situaties waar het omgekeerde opgaat. Maar dit is een uitzondering.

    Onder de ongediplomeerden lopen echter zeer veel (misschien wel het grootste deel) mensen rond, van wie het spel abonimabel is, organisten die geen flauw idee hebben van zingen, liturgische nitwits, solisten die de kerkzang schofferen.

    Er zijn ook goede ongediplomeerden, ik ken er zeker een aantal uit mijn omgeving, maar die zouden op zeer korte termijn aan alle diploma-eisen voldoen. Dan is er sprake van een pure formaliteit.

    Het niet halen van een diploma is vooralsnog een brevet van onvermogen.

    Ik weet dat er uitstekende, gediplomeerde kerkmusici zondags geregeld thuiszitten, terwijl zij best zouden willen spelen. Zij kunnen op hun niveau nergens terecht, alleen omdat er in hun regio kerken zijn die diploma's en dus kwaliteit niet weten te waarderen.

    Ik ben van mening (met de kerkorde in mijn hand) dat eenieder voor wie het niet mogelijk is binnen twee jaar een III-bevoegdheid te halen, niet in een dienst op de orgelbank zou moeten plaatsnemen, tenzij onder supervisie van een daarvoor aangestelde (gediplomeerde) mentor.

    Het zou wel ontzettend stil worden in de kerken, maar in de kerken waar nog wel gezongen en gespeeld werd, was de kwaliteit vele, vele malen hoger.

    Nuancering 1: ik beweer dit nu wel, maar hoe zit het met de muzikale, liturgisch bewogen andersoortig-instrumentalist, zoals pianist/ fluitist/ slagwerker/ bassist?

    Zij immers kunnen op hun instrument geen KM-diploma halen, terwijl ze toch minstens even waardevol kunnen zijn als cantor of organist.

    Zou de opleidingsstructuur niet anders moeten worden?

    Nuancering 2: de kerkelijke overheid, landelijk en regionaal, zouden de kosten voor opleiding voor alle diploma's kerkmuziek voor hun rekening moeten nemen. Dat moet geen beletsel zijn voor het halen van een bevoegdheid.

    Wie reageert?

  • Mr Midi

    Ach Bach was ook autodidact.

  • Muz-Art

    Hm, autodidact? Enige nuancering is op zijn plaats. Bovendien hoeft niet iedere organist voor Bach te spelen. Bescheidenheid siert de mens.

  • Mr Midi

    Grapje hoor! :o))

  • Roelof Kuik

    Hallo J..,

    In de Geref. Kerk van Harderwijk is wel plaats voor iemand, die wel eens een kerkdienst wil spelen.

    Als je geïnteresseerd bent, kun je contact opnemen met

    r.kuik@chello.nl